Social media op de werkvloer
09:48 uur Roelien Huges | ReagerenSocial media is hot! Ook wij twitteren er met Flexadvocaten op los. Natuurlijk alleen zinvolle informatie en geen onnodige ongein. Want eenmaal op het web, altijd op het web!
De Social media hype beperkt zich allang niet meer tot de privésferen, ook tijdens werktijd wordt er getwitterd, linkedin profielen bijgewerkt en foto’s geplaatst op Facebook.
Dit alles komt natuurlijk de arbeidsproductiviteit niet ten goede, maar het eindeloos beppen aan de telefoon is wel verleden tijd.
Is er wat te doen tegen dit social media gebruik op de werkvloer? Niet onbelangrijk, want de jarenlange opgebouwde reputatie van je bedrijf kan zo maar geschaad worden. Bijvoorbeeld een werknemer die twittert over de ‘ins and outs’ van je bedrijf of een werknemer die via linkedin relaties van je bedrijf toevoegt en voorziet van informatie.
Allereerst doe je er verstandig aan om vast te leggen wat je als werkgever toestaat. Daarbij geldt wel dat de controle van die regels niet onbeperkt mag. Dan loop je weer tegen schending van de privacy van de werknemer aan.
Werknemers moeten van te voren geïnformeerd worden over de controle van het gebruik van social media. Het is daarom aan te raden deze controle schriftelijk te regelen en bijvoorbeeld vast te leggen in een gedragscode.
In die code kan dan ook worden opgenomen wat de sancties zijn als de code niet wordt nageleefd. Om te zorgen dat de code geldt moet deze worden opgenomen in bijvoorbeeld het personeelshandboek of onderdeel uitmaken van de arbeidsovereenkomst.
Groet,
Roelien