04-09

Nieuwe vakantieregeling vanaf 2012

22:23 uur | 2 Reacties

Wat gaat er veranderen met ingang van 1 januari 2012? Een tweetal wijzigingen. De eerste is dat een zieke werknemer voortaan gedurende de hele ziekteperiode vakantiedagen opbouwt en niet meer zoals nu slechts over de laatste zes maanden van zijn ziekte. Opbouw van vakantiedagen tijdens ziekte is al niet goed te begrijpen, dus waarom deze uitbreiding. Simpel, zoals wel vaker, onze Nederlandse wetgeving is niet in overeenstemming met een Europese richtijn en moet daarom worden aangepast.

De tweede wijziging is wel een goede. Er komt een vervaltermijn van zes maanden voor opgebouwde vakantiedagen. Vakantiedagen die zijn opgebouwd in 2012, maar niet voor 1 juli 2013 zijn opgenomen, vervallen per die datum. Dit geldt wel alleen voor de wettelijke vakantiedagen (20 dagen bij een fulltime werknemer). Voor de bovenwettelijke geldt gewoon de verjaringstermijn van vijf jaar.

Met het doel van deze laatste wijziging, om het opnemen van vakantiedagen te stimuleren en het maar eindeloos opsparen van die dagen in te perken, ben ik het helemaal eens. Dat sparen heb ik sowieso nooit begrepen. Vakantiedagen zijn er om op te nemen en niet om er zoveel mogelijk uit te laten uitkeren bij het einde van je dienstverband.

Wel is het goed voor werkgevers om in de verlofregistratie een goed onderscheid te maken in de opgespaarde vakantiedagen voor 1 januari 2012 ( daarvoor geldt gewoon nog de oude regeling), de wettelijke vakantiedagen vanaf 1 januari 2012 (waar de nieuwe vervaltermijn van zes maanden voor geldt) en voor de bovenwettelijke dagen ( daarvoor is er voor en na 1 januari 2012 geen verschil).

Heb je vragen, bel ons gerust! 

Groet,

Roelien

Reactie(s)

Jan  woensdag 18 februari 2015 38:14

Kunt u mij adviseren? 30 dagen vakantie heb ben mijn collega’s en ik per jaar. Echter, het blijkt dat daarvan een aantal verbruikt moeten worden tijdens kerst en nieuwjaar als het bedrijf 2 weken dicht gaat. Dus afgelopen jaar 2014 zijn dat 7 dagen tot en met 2 januari geweest. Dit wisten wij niet en het staat als zodanig niet in het arbeidscontract.

Wat kunnen wij doen verzoeken om mogelijk in deze periode gewoon aan het werk te zijn en alle vakantiedagen naar eigen inzicht in te vullen?

Met vriendelijke groet,

danielle  maandag 12 December 2011 50:22

Prettige uitleg. interne communicatie bij een werkgever gaf deze nuancering niet aan en stelt. alle opgebouwde uren vanaf 01-01-2012 binnen 6 maanden moeten worden opgenomen. Dit suggereert iets anders en ik neem aan dat jou uitleg kloppend is.

vr groet

Een reactie plaatsen

Uw e-mailadres wordt niet aan andere bezoekers getoond