Belastingen, de cliënt en geweld
19:04 uur Diana Jansen | Reageren85 aangiften van geweldsincidenten, waarvan 16x poging tot doodslag, 18x poging tot zware mishandeling en dat alleen in Amsterdam in 2010. Dit bericht werd op 1 april 2011 (geen grap) onder meer door het Parool gepubliceerd.
Dat belastingheffing emotioneel maakt, zie ik met enige regelmaat. Hoge belastingaanslagen bijvoorbeeld in combinatie met 100% boeten, wil nog wel eens het een en ander los maken, maar het zijn juist niet deze heffingen die tot agressief gedrag leidt.
Op zich ook wel begrijpelijk , de blauwe envelop valt meestal op zaterdag op de deurmat. Een dag waarop de belastingdienst niet bereikbaar pleegt te zijn. Op maandag als de belastingdienst wel bereikbaar is, zal de ergste woede inmiddels wel weer zijn gezakt. Is hier over nagedacht door de belastingdienst?
Meer kwetsbaar zijn de personen die het risico lopen bij de uitreiking van een aanslagbiljet te worden geconfronteerd met de geëmotioneerde belastingplichtige, zoals de parkeercontroleur. Het is dan ook deze beroepsgroep waarover het bericht in het parool sprak.
De parkeercontroleur kan zijn ‘cliënt’ niet uitkiezen en dus ook niet hoe met hem wordt omgegaan. De advocaat kan zijn cliënt wel kiezen en ook hoe hij daar mee omgaat.
Opmerkelijk is dan ook dat cliënten met name over dat laatste ontevreden zijn. Onduidelijkheid over de rekening en dan met name wat in rekening wordt gebracht, is een bron van ergernis voor menig cliënt.
Flexadvocaten laat hierover geen misverstanden bestaan, niet ieder telefoontje, niet ieder mailtje en niet ieder briefje wordt in rekening gebracht. Duidelijke afspraken over dienstverlening en prijs, maakt het prettig werken met Flexadvocaten. Hoe gaan jullie hiermee om?